De când a intrat în vigoare, de la 1 noiembrie 2011, a creat o mulţime de confuzii în rândul şoferilor şi le-a adus multora dintre ei amenzi semnificative. Astăzi împlineşte un an şi, la fel ca şi în toată perioada trecută, sunt foarte multe persoane nedumerite de ceea ce presupune.
Legea cauciucurilor de iarnă este „vinovata”, care nu intră însă în vigoare din această zi. Mai precis, dacă vremea este frumoasă în noiembrie sau chiar şi decembrie, nu avem nevoie de cauciucurile de iarnă, ci numai când se circulă pe drumuri publice acoperite cu zăpadă, gheaţă sau polei. Astfel, realitatea este că obligativitatea dotării autovehiculelor cu cauciucuri de iarnă nu depinde de un anumit interval de timp, ci de condiţiile meteorologice, după cum se precizează în Ordonanţa de Guvern 5/2011. În acest sens, şoferii trebuie să aibă cauciucuri de iarnă doar când circulă pe drumuri acoperite cu zăpadă, gheaţă sau polei, indiferent de perioada calendaristică.
Confuzia s-a produs deoarece în propunerea legislativă din 2010 a fost menţionat intervalul 1 noiembrie – 31 martie, însă ulterior s-a renunţat la el, în condiţiile în care se poate la fel de bine să ningă în lunile octombrie sau aprilie. Mai mult, se poate întâmpla ca la 1 noiembrie să ningă la munte iar în alte oraşe să fie vreme frumoasă. Cadrul legal s-a mulat pe condiţiile reale, astfel că şoferii sunt obligaţi să aibă cauciucuri de iarnă oricând ar circula pe drumuri acoperite cu zăpadă, gheaţă sau polei. Legea a intrat în vigoare de la 1 noiembrie, astfel că s-a produs o confuzie în rândul şoferilor.
Amenzile pe care le riscă şoferii care încalcă legea cauciucurilor de iarnă sunt cuprinse între 2.500 şi 4.000 de lei. Mai mult, şoferul unei maşini fără cauciucuri de iarnă care blochează un sector de drum riscă o amendă cuprinsă între 5.000 şi 8.000 de lei şi va fi nevoit să suporte costurile aferente intervenţiei de degajare a sectorului de drum afectat.
Şoferii care nu-şi montează cauciucuri de iarnă riscă nu doar să fie amendaţi, ci şi să nu fie despăgubiţi în cazul unor accidente. Dacă se produce un accident în care şoferul nevinovat nu are maşina echipată cu anvelope de iarnă, acesta nu primeşte despăgubiri, deşi un alt şofer a intrat în el.
În acest context, pentru a fi acceptate ca anvelope de iarnă, acestea trebuie să fie inscripţionate cu unul dintre simbolurile "M+S", "M.S.", "MS" sau "M&S", fără a include în această categorie anvelopele marcate numai cu inscripţia ,,all seasons". Mai precis, pe timp de iarnă, pe drumurile acoperite de zăpadă sau gheaţă, trebuie să aveţi anvelope dedicate sezonului rece, nu mixte sau all-seasons. Prevederile legale în vigoare interzic circulaţia autovehiculelor, fără ca acestea să fie dotate cu anvelope de iarna, pe drumurile publice acoperite cu zăpadă, gheaţă sau polei, nefăcând referire la o anumita perioada a anului. Astfel, este sancţionată conducerea autovehiculului pe drumurile publice acoperite cu zăpadă, gheaţă sau polei fără ca acesta să fie dotat cu anvelope de iarnă, iar în cazul autovehiculului de transport marfă cu o masă totală maximă autorizată mai mare de 3,5 tone şi al autovehiculului de transport persoane cu mai mult de nouă locuri pe scaune, inclusiv cel al conducătorului auto, fără ca acestea să fie echipate cu anvelope de iarna pe rotilele axei/axelor de tracţiune sau fără a avea montate pe aceste roţi lanţuri sau alte echipamente antiderapante omologate. Amenda pentru fapta menţionată este prevăzută în clasa a IV-a de sancţiuni (de la 9 la 20 puncte-amenda, respectiv între 603 şi 1.340 lei), iar sancţiunea contravenţionala este însoţită şi de măsura reţinerii certificatului de înmatriculare.