Tot ce trebuie sa știi despre ochelarii 3D

0
28

 

TELEVIZOARE 3D

FILME 3D

Caracterul STEREOSCOPIC al vederii umane fiind cunoscut de mult şi dispozitivele prin care se poate vedea 3D au apărut, evoluează şi se vor dezvolta urmărind ca scop final reproducerea identică a vederii umane.

În momentul de faţă aproape tot ceea ce ne înconjoară ca şi imagine reprodusă pe diferite suporturi: lumea scrisă şi reprodusă în cărţi, reviste, panouri, ş.a., pozele de orice natură, imaginile pe care le vedem pe televizor, pe monitor, sunt constituite din imagini plane (bidimensionale sau 2D).

Această lume a imaginilor 2D care ne înconjoară este destul de comodă şi a devenit atât de normală încât dacă vedem cumva, de exemplu într-o revistă, pe un monitor 3D, la un TV 3D sau într-un cinematograf 3D o imagine stereoscopica 3D aceasta ni se pare SENZAŢIONALĂ.

Ochelarii utilizaţi pentru vizualizarea imaginilor 3D, simplificat denumiţi ochelari 3D, se clasifică în funcţie de principiul de vizualizare 3D, în trei categorii principale:

1.ochelari 3D anaglyph

2.ochelari 3D activi

3.ochelari 3D pasivi

 

1.Ochelarii 3D anaglyph

Cel mai simplu dispozitiv prin care putem vedea o imagine 3D îl reprezintă ochelarii 3D anaglyph cu lentile colorate care acţionează ca filtre de culoare.Cel mai des întâlniţi şi utilizaţi sunt cei cu lentile roşu/albastru, roşu/cyan şi magenta/verde.

1.1. Principiul de vizualizare 3D

Având achiziţionate imaginile corespunzătoare celor 2 ochi (L&R), pentru una dintre ele se realizează o mască într-una dintre nuanţe de ex. roşu iar pentru cealaltă o a doua mască în cea de-a doua nuanţă, de ex. albastru.

Cele 2 imagini se suprapun simultan, rezultatul fiind obţinerea unei imagini care privită cu ochelarii anaglyph devine o imagine tri-dimensională.

În practică există mai multe procedee de obţinere a imaginii finale 3D:

– cu programe software speciale de suprapunere

– cu plugin-uri speciale pentru programe de prelucrare de imagini gen Photoshop sau pentru programe de grafică 3D gen 3D Studio Max

– cu playere software speciale în cazul imaginilor dinamice

– conversie din imagini plane (2D) cu programe sau plugin-uri care realizează o pseudo-conversie în 3D.

În funcţie de achiziţia şi prelucrarea unei imagini 3D în format anaglyph se poate ajunge uneori la performanţe impresionante în ceea ce priveşte spaţialitatea.


1.2. Utilizare

Imaginile obţinute prin diferitele tehnici pot fi vizualizate imprimate pe orice suport clasic (hârtie – reviste, ziare, prospecte, panouri ş.a.) sau generate pe dispozitive de afişare normale 2D: monitoare, televizoare, ecrane de proiecţie cu proiectoare normale ş.a. 

1.3. Avantaje si dezavantaje

Avantaje:

– sunt foarte ieftini şi sunt realizaţi foarte simplu: cu ramele din carton sau plastic şi lentilele din celuloid colorat sau alte materiale transparente şi colorate care să filtreze nuanţele formatului respectiv,

– se pot utiliza fără nici un alt dispozitiv auxiliar şi pe orice suport normal dar numai dacă imaginile sunt prelucrate în formatul anaglyph 3D corespunzător: roşu-albastru, roşu-cyan sau magenta-verde.

Dezavantaje:

– filtrarea nuanţelor de către lentilele colorate deformează puternic culorile (de ex. roşul din imaginea originală migrează spre negru).

– filtrarea nuanţelor de către lentilele colorate forţează ochii şi în plus datorită deformării culorilor nu se recomandă privirea continuă a unei imagini în acest format pe o perioadă îndelungată (mai mult de 5-10 minute). De aceea nu se recomandă vizualizarea filmelor 3D cu aceşti ochelari.

– comparativ cu tehnicile care utilizează ochelari 3D activi sau pasivi, vizualizarea 3D este de calitate foarte slabă.

2. Ochelarii 3D activi

 

2.1. Principiul de vizualizare 3D

Efectul 3D al acestor ochelari se realizează prin tehnica denumită "time-sequential multiplexing" care alternează succesiv imaginile pentru ochiul stâng cu cele pentru ochiul drept de fiecare dată când se schimbă imaginile pe dispozitivul de afişare.

Funcţionarea ochelarilor 3D activi este generată de sincronizarea acestora cu imaginile alternante (50% pentru ochiul stâng şi 50% pentru ochiul drept).

Ochelarii au 2 LCD-uri în dreptul fiecarui ochi. Cand o imagine pentru ochiul stâng apare pe dispozitivul de afişare, LCD-ul pentru ochiul drept blochează vederea ochiului drept şi invers.

Când această alternanţă de blocări succesive ale vederii ochiului drept şi apoi a celui stâng se realizează foarte repede şi este sincronizată cu generarea imaginilor corespunzătoare, rezultatul este o imagine 3D.

Parametrul fundamental care indică posibilitatea funcţionării optime a ochelarilor 3D este refresh-ul (viteza de alternare a imaginilor) care trebuie sa fie de min 100 Hz. Cu cât dispozitivul de afişare şi ochelarii “pot mai mult“ (permit refresh mai mare pt. o anumita rezoluţie) cu atât viteza alternării imaginilor pentru cei 2 ochi este mai mare şi funcţionarea ochelarilor este mai bună.

Dacă refresh-ul este mai mic de 100 Hz, alternarea blocării LCD-urilor începe să fie sesizabilă (fenomen numit “flicker”), şi apare o “clipire” a ochelarilor care cu cât refresh-ul este mai mic, cu atât devine mai deranjantă. Funcţionarea ochelarilor în aceste regimuri (cu refresh-uri de 60 Hz, 75 Hz şi chiar 85 Hz) nu este recomandată.

Peste 120 Hz, alternarea succesivă a blocarii LCD-urilor este atât de rapidă încât şi privind la o sursă de lumină foarte puternică (de ex. la soare) alternarea blocării lentilelor nu mai este sesizabilă. 

 

2.2. Utilizare

– pe PC-uri pentru jocuri 3D, filme 3D, grafică 3D, programe CAD, în tehnologii specifice şi cu vizualizare pe monitoare sau proiectoare 3D-ready cu refresh mai mare de 120 Hz, de ex. sistemul GEFORCE 3D VISION dezvoltat de nVidia

– în cinematografe digitale 3D compatibile DCI (Digital Cinema Initiatives), de ex. cinematografele cu tehnologie XpanD

– în cinematografe 3D digitale non-DCI, de ex. cele dezvoltate de VIREAL sub brandul propriu 3D-experience CINEMA


2.3. Avantaje si dezavantaje

Avantaje:

– pot fi utilizaţi pe PC-uri cu plăci grafice nVidia care suportă drivere nVidia stereo 3D

– atunci cand refresh-ul dispozitivului de afişare este mai mare de 120 Hz, calitatea vizualizării 3D este foarte bună

– tehnologia activă 3D este implementată recent în televizoarele 3D produse de ex. de Samsung.

Dezavantaje :

– sunt scumpi datorită lentilelor LCD şi necesită surse proprii de alimentare (baterii)
 

– necesită emiţătoare IR pentru activare

– necesită tehnologie activă 3D specifică implementată atât pe sistemul de redare cât şi pe cel de vizualizare.


3. Ochelarii 3D pasivi

3.1. Principiul de vizualizare 3D

Efectul 3D al acestor ochelari se realizează prin polarizarea lentilelor în 2 moduri principale: liniar sau circular în funcţie de sistemul 3D care redă si afişează conţinutul 3D. 

Polarizarea este realizată de tehnologia pasivă 3D astfel încât dispozitivul de afişare 3D afişează simultan imaginile corespunzătoare celor 2 ochi (L&R) astfel încât să fie recepţionate diferenţiat de lentilele ochelarilor.


3.2. Utilizare

– pot fi utilizaţi pe PC-uri cu monitoare 3D în tehnologie pasivă, de ex. Zalman Trimon,

– în cinematografele IMAX (cu pelicula pe 70 mm),

– în cinematografe 3D digitale compatibile DCI (Digital Cinema Initiatives), cu tehnologie pasivă, de ex. RealD si MasterImage 3D. VIREAL utilizează sistemul MasterImage 3D în cinematografele 3D compatibile DCI pe care le implementează.

– în cinematografe 3D non-DCI cu efecte suplimentare, aşa numitele cinematografe 4d/5d/6d/7d.


3.3. Avantaje si dezavantaje

Avantaje:

– sunt ieftini şi foarte rezistenţi,

– tehnologia pasivă 3D este implementată recent în multe modele de televizoare 3D produse de ex. de LG,

– calitatea vizualizării 3D este foarte bună.

Dezavantaje :

– necesită tehnologie pasivă 3D specifică implementată atât pe sistemul de redare cât şi pe cel de vizualizare  şi în cazul cinematografelor 3D, ecrane cu suprafaţă de argint (silver screen) cu factor de câştig ( gain ) de 2,4.