Conducătorii auto cu vârsta de până la 30 de ani sunt consideraţi vinovaţi de producerea celor mai multe dintre accidentele rutiere. Potrivit Uniunii Naţionale a Societăţilor de Asigurare şi Reasigurare din România (UNSAR), 37,4% dintre şoferii vinovaţi de producerea accidentelor rutiere grave în anul 2013 sunt încadraţi în categoria de vârstă 16 – 30 de ani. Aceleaşi statistici arată că tinerii deţin o pondere de mai puţin de un sfert în totalul posesorilor de permise de conducere, respectiv de 23,9%. Aceste cifre arată gradul de implicare crescută a tinerilor conducători de autovehicule în producerea de accidente rutiere grave, în comparaţie cu alte categorii de vârstă.
În medie, fiecare accident provocat de tineri a avut drept urmare 1,23 victime decedate sau rănite grav. Totodată, tinerii implicaţi în accidente grave au avut, de regulă, mai mulţi pasageri care au decedat comparativ cu şoferii mai în vârstă. Astfel, 34,4% dintre victimele decedate în accidente produse de tineri în 2013 au fost pasageri, în comparaţie cu 22% în cele ale şoferilor de peste 30 de ani.
Statisticile Poliţiei Rutiere mai arată că tinerii domină categoriile de accidente grave cu cauze care reflectă un comportament riscant sau imprudent pe şosea cum ar fi conducerea fără permis (tinerii au generat 58% din totalul cazurilor), viteza neregulamentară – 53,9%, depăşiri neregulamentare – 44,8% sau conducerea sub influenţa alcoolului – 39,8%.
În ceea ce priveşte poliţele plătite de tineri, potrivit UNSAR, şi în alte state UE nivelul acestora este mult mai mare decât al asiguraţilor încadraţi în segmente cu daunalitate scăzută. Autoritatea pentru Supraveghere Financiară (ASF) va anunţa noua modalitate de calcul a poliţei de asigurare auto obligatorie în scopul eliminării diferenţelor excesive aplicate tinerilor, însă asigurătorii sugerează că nivelul RCA pentru tineri nu poate fi diminuat fără a avea implicaţii negative asupra pieţei şi fără a discrimina celelalte categorii de asiguraţi, care vor fi nevoiţi să plătească mai mult în condiţiile în care peste o treime dintre accidentele grave, pentru care daunele sunt uriaşe, sunt comise de tineri de până în 30 de ani.