Începând de anul viitor, sistemul de taxare a proprietarilor de autovehicule va fi modificat, astfel că actuala taxă de primă înmatriculare va fi înlocuită cu o taxă de mediu, calculată în funcţie de nivelul de poluare, dar care să nu fie mai mare decât preţul autoturismului.
„Modul în care a fost reglementată taxa de primă înmatriculare nu a fost o taxă de protecţie a mediului, aşa cum ar fi trebuit, şi a fost construită de fiecare dată greşit, în aşa fel încât am fost sancţionaţi şi de Comisia Europeană, iar lucrul cel mai grav este că oamenii au plătit sume pe care nu trebuia să le plătească, se duc în instanţă, câştigă procese şi statul trebuie să dea banii înapoi. Pentru bugetul pe 2013, trebuie să venim cu o taxă de mediu, nu de primă înmatriculare, care să arate foarte clar cum se plăteşte taxa şi unde se duc banii”, a declarat Victor Ponta.
Taxa auto a fost introdusă de Guvern în luna aprilie 2008, fiind calculată în funcţie de datele tehnice ale fiecărei maşini în parte, pe baza capacităţii cilindrice şi emisiilor de dioxid de carbon, iar în ultimii ani a fost modificată de mai multe ori. Astfel, în 2011, cuantumul taxei auto a fost majorat în medie cu 45-50%, dar cu o creştere dublă sau aproape triplă pentru vehicule poluante, pentru ca în acest an să fie redusă cu până la 25%. În acelaşi timp, în luna ianuarie, Guvernul a decis ca taxa de primă vânzare a maşinilor înmatriculate înainte de 2007 să fie suspendată până la începutul anului viitor, urmând ca persoanele care au plătit deja această taxă să primească banii înapoi. Taxa de primă vânzare trebuia percepută cu ocazia primei transcrieri a dreptului de proprietate în România asupra unui autovehicul rulat şi pentru care nu a fost achitată taxa de poluare. De altfel, în urmă cu puţin timp, taxa de primă înmatriculare a fost suspendată până la începutul anului 2013.